Ce ne invață cazul ‘Ditrău’ despre naționalismul unguresc …şi cel românesc

 


Nu de mult
am citit un dicton care spune in felul urmator: Poporul intelege lucrurile gresit, dar le simte bine. Iar o vorba crestina spune ca atunci cand arati pe cineva cu degetul, nu uita ca alte trei degete arata inspre tine! Haideti asadar sa privim cele intamplate in Brutariada de la Ditrău in lumina acestora doua intelepciuni (ce nu trebuiesc privite totusi ca adevaruri absolute). Apropo: Cunosc relativ bine zona Ditrău, cativa localnici cat si situatia deloc roza a celor care incearca sa traiasca in acea zona montana, nu departe de polul frigului in Romania… Cu alte cuvinte, probabil ca subsemnatul stiu, din intamplare,  de vreo 17,5 ori mai mult despre acele locuri decat 99% dintre reporterii si comentatorii care s-au pronuntat pe subiect. Si totusi, sunt constient ca si eu stiu doar foarte, foarte putin despre Ditrău. De unde rezulta ca reporterii si comentatorii din afara zonei stiu cam ZERO virgula un pic despre ce si cum e pe acolo.

1. Apropo: Ce si cum e pe acolo la Ditró/Ditrău?
– Pai, e munte, cum spuneam deja. De fapt, e Depresiunea Giurgeului (Gyergyói-medence), flancata la Est si Vest de munti.
– Nu e departe de polul frigului in Romania. Adica oamenii de acolo traiesc in conditii destul de dificile, deloc favorabile. Iar o parte buna din veniturile deloc mari, tipice pentru muritorul de rand din Secuime, merg pe incalzirea casei, timp de vreo 9(!) luni pe an.
– O fabrica de lapte praf s-a facut …praf, in urma unei privatizari cu scandal – si cu contributie semnificativa a unor functionari publici romani.
– In zona Gheorgheni-Ditrau-Remetea se practica (in trecut!) traditia rezolvarii conflictelor interumane la crajma si cu ajutorul unor “argumente” purtate de masculi in buzunar sau in cizma, folosite in mod normal la taiat slanina, pita si ceapa…
– Acum vreo 10 ani un italian a incercat sa impuna deschiderea unei cariere la Ditrau. Localnicii trebuiau sa se apare cu un referendum local…
– In an centenar, la Tulghes, nu departe, statul roman a plantat un megadrapel tricolor. Pe-veci-stapanii zburda in Secuime, au privilegii, prezenta massmedia garantata, monopolul limbii oficiale si cuasi-monopolul la personalul din institutiile de forta. Bingo!
– Tineretul din zona pleaca. In Ungaria, Germania, la Bucuresti sau in …Coreea (de Sud). Nu-i asa, Magor Csibi? 🙂
– Iar cei care raman, mai merg la furat de lemn din padure. Iar daca sunt prinsi de proprietarul padurii, politistul roman transplantat la Ditrău din Moldova cu spor de izolare si alte promisiuni obscure le da drumul la hoți. Dupa care hotii (secui) se razbuna pe proprietarul (si el secui) si ii dau in cap cu securea. Dupa care acelasi politist refuza sa-l aresteze preventiv pe hoțul devenit criminal. (Am relatat un caz real de acum vreo 4 ani.)
– Alti politisti transplantati la Ditrau, tot romani, logic, luau mita, fabricau dosare, ii f_teau la cap pe micii intreprinzatori locali secui, practicau frauda cu polite de asigurare. Nimic deosebit, ati putea spune, pentru multi politisti din Romania. Doar ca politistii romani adusi in Secuime par sa exceleze la asemenea discipline…
– In ceea ce priveste abuzurile preferate ale unor smecheri secui din autoritatile locale din zona trebuie sa enumeram retrocedarile abuzive de paduri sau deturnarea masiva de fonduri europene. Fix exact cum le place si smecherilor romani din zona preponderent romaneasca a Harghitei, pe la Sarmas, Toplita, Bilbor, aflate la nord de Ditrău.
Asadar, cam asta e contextul si atmosfera locului in comuna D. Mai jos voi intra in subiect, punctual si ne-exhaustiv.

IMPORTANT: Cum spuneam, exemplele de mai sus le cunosc din proprie experienta si din relatari ale localnicilor – pentru ca, altfel decat majoritatea bagatorilor de seama cu pretentii de multiplicatori si mai ales de etnoprocurori (scuze ca v-am spus pe nume!), eu unul umblu des in Tinutul Secuiesc, invecinat zonei mele natale Sighisoara, am rude si prieteni acolo, am participat la investigatii, proteste, procese si la proiecte de cercetare, vorbesc cu oamenii de acolo despre viata lor, problemele si bucuriile lor, in limba lor (si a mea), am cunostinte elementare de istorie transilvana si secuiasca si nu m-am lasat injectat cu resentimente sau ura nici impotriva lor, nici impotriva altora. Atata ca am ales in mod constient sa NU ma autocenzurez si sa spun lucrurilor pe nume – argumentat si bazat pe surse. Mai mult, ca activist de mediu am initiat procese in instanta impotriva unor decidenti politici …secui, procese ale caror efecte adverse le resimt din plin in ultimul an! (Vezi cazul fabricii Schweighofer de la Reci/CV, construita ilegal si in cardasie romano-maghiaro-austriaca…) Din toate aceste motive cred sincer ca pot reprezenta cat de cat obiectiv si reflectat – chiar daca nu exhaustiv – amalgamul realitatilor din aceasta zona cuasi-“interzisa” din Romania.

2. Din cate se poate intelege, la baza protestului localnicilor impotriva angajarii unor cetateni din Sri Lanka la o brutarie din D., sta un conflict de natura econonica intre secui, in primul rand. Aparent, un numar mare de localnici ar fi fost angajati la aceeasi brutarie, fiind tratati insa foarte rau de catre patron (salariu mic, ore suplimentare neplatite etc.). Vi se pare cunoscut scenariul, nu? …Motiv pentru care, vazand ca patronul aduce angajati de la mii de km distanta, au protestat. Lucratorii din Asia au cazut la mijlocul acestui conflict local. Inspectia muncii s-a autosesizat si l-a amendat pe patron cu 10.000 de lei. Aparent, se confirma scenariul conflictului de munca.

3. Protestatarii au reactionat totusi orbánist/etnopopulist/nationalist/rasist la prezenta celor din Sri Lanka. Se spune ca gazdele acestora ar fi fost amenintate. Ceea ce e rau, de condamnat, penal chiar! Nu exista aici nimic de ascuns, fardat, scuzat. Politia s-a autosezizat. CNCD s-a autosesizat. Daca s-au comis fapte penale, cei responsabili sa fie sanctionati! Dincolo de asta, se impune o reflectie autocritica a societatii maghiare din Transilvania si a modului cum propaganda antiimigratie din Ungaria a format respectiv distorsionat prin intermediul massmediei teleghidate resp. cumparate si inregimentate de catre guvernul/regimul Orbán mentalul colectiv. Fiind eu insumi implicat in activitati media/TV/film documentar, fiind trecut prin experienta colectiva unica a inscenarilor televizate din timpul Revolutiei din 1989, sunt cat se poate de critic si intransigent cand vad cum este prostit poporul cu tembelizorul. Oricarui politrucian si mitoman care abuzeaza de TV, radio, ziare, internet i-as da in public palme si suturi in fund, indiferent ca se numeste Orbán Viktor, Orban Ludovic, Klaus Johannis etc.

4. Altfel decat a sugerat media romaneasca, cea repede de gura, protestatarii au insa dreptate cand spun ca cei din Sri Lanka sunt “migranti” (chiar daca nu si refugiati sau imigranti de lunga durata). La fel de adevarat este ca vor veni mai multi asemenea migranti economici/temporari la Ditrau (a anuntat asta insusi patronul brutariei, zice internetul). Migranti sunt si cei care isi muta domiciliul in cautarea unui viitor economic mai bun. Adica si secuiul plecat la munca in Budapesta, si politistul moldovean detasat la Ditrau sunt migranti. Printre ditrauanii protestatari s-au gasit cativa care au reflectat autocritic la propria lor soarta de …migranti, in loc doar sa proiecteze asupra altora. Deci se poate observa un anumit grad e reflectie in randul lor – altfel decat dadea de inteles, pardon, haita de hateri din masmedia si de pe FB. Si ghici ce: Intr-un stat de drept ai voie sa fii si sa te pronunti impotriva sau in favoarea imigrarii, emigrarii, plecarii sau ramanerii intr-un anumit loc. In conditiile generoase ale libertatilor cetatenesti, la pachet cu obligatiile aferente drepturilor.

5. Da: Intr-o democratie ai voie chiar sa-ti etalezi in public prostia, frustrarea, complexele, retardarea! Si asta au si facut cativa ditrauani. Si mai legitim si important mi se pare insa sa te pronunti, de ex. prin instrumentul dezbaterii publice, daca chestiunea migratiei si a modificarilor etnodemografice este o problema cronica, nepusa in discutie de vreo 100 de ani si care tinteste localitatea ta. Tinand cont de istoricul schimbarilor etnodemografice impuse in zonele locuite in trecut majoritar de maghiari (si germani) din Transilvania, sensibilitatea secuilor in materie trebuie (in sfarsit!) respectata ca atare! Asta ne invata insasi sensibilitatea istorica in randul romanilor din Ardeal, sistematic intretinuta prin naratiunile colective, privind maghiarizarea/deznationalizarea/asuprirea din Ungaria inainte de 1918 si intre 1940-1944 in Ardealul de Nord.

6. In plina era a migratiei cuasi globale, multi lideri de opinie au reactionat alergic la solicitarea protestatarilor ditrăuani, sa fie scutiti de migratie si migranti, aplicandu-le automat si cu patos iluminist etichetele binecunoscute (rasisti, xenofobi, discriminatori etc.) Si in anumite (multe? putine?) cazuri sigur au dreptate – vezi sus. Intrand putin mai in detaliu, situatia se nuanteaza insa puternic, poate chiar se schimba cu 180 de grade. Cum asa? Simplu, pentru ca exista o norma legala – adoptata de Romania – care apara, teoretic, minoritatile etnice de schimbarea compozitiei etnice in defavoarea lor. A se vedea ma jos art. 5 al Recomandarii 1201 a Consiliului Europei. Cititi-l si va …luminati!

Art. 5
Modificări deliberate în compoziţia demografica a regiunii de implantare a unei minorităţi naţionale, în detrimentul acesteia, sunt interzise.

N-ati fi crezut ca exista asemenea prevederi, nu-i asa? In Tirolul de Sud sunt altele si mai si! De ex. este ingradit dreptul partenerului de viata al unei persoane de nationalitate italiana, detasata in regiune, de a se muta acolo. Da, Tirolul de Sud este in Uniunea Europeana. (Si, da, in Tirolul de Sud, Italia a incercat dupa 1918 cu maxima obstinatie sa transplanteze populatie italiana din Sicilia in localitatile tirolezilor germanofoni – cu succes mai ales in capitala regionala Bozen/Bolzano, unde italienii cuasi inexistenti au fost facuti in mod artificial si din motive politico-strategice majoritari, la fel ca si romanii la Tg. Mures, Cluj, Oradea, etc., etc.) Sigur, un avocat cu talent va putea descoase, relativiza si chestiona respectiva prevedere din Rec 1201. Dar la o citire in cheie neutra spre favorabila, asa cum trebuie citite drepturile cetatenesti in general, cred ca rezulta clar si pentru un nonjurist ca ‘srilankofobii’ din Secuime au o anumita acoperire prin lege, atunci cand se opun venirii unor ‘straini’ – cel putin teoretic si chiar daca prezenta acelor catorva persoane nu ar schimba semnificativ compozitia etnica la Ditrău – dar nici nu e nevoie de asta!

Deci, avem reglementare in materie de schimbari de proportii etnodemografice? Avem. Punct. Pacta sunt servanda, spune un principiu elementar al dreptului roman, uitat in mod regulat tocmai in tara care-si revendica o mostenire latina pe care a instrumentalizat-o sistematic in scopul delegitimarii existentei colective a populatiilor non-romanesti de pe teritoriul sau. Pacta sunt servanda = Tratatele se pun in aplicare. Punct. Iata, asadar, ca demersul localnicilor din Ditrau, condamnati in bloc si expedititv de catre tribunalul poporului online are mai multa consistenta, decat am fi tentati sa le acordam spontan, de la distanta, noi astia, cu studii si experienta internationala, baricadati totusi si in bule de Weltanschauung liberal, instalati in zona noastra de confort a centrelor urbane, cu joburi creative, eventual bine platite si care percepem lumea in buna parte prin intermediul ecranelor destepte, bucurand-ne, nu in ultimul rand de incalzire centrala la apartament, pasapoarte UE si conectare la aeroporturile cu zboruri low-cost spre Occidentul multiculti.

6. Despre reactiile din mass-media romaneasca si nu numai – plus comentariile poporului: Am asistat la o noua avalansa de critici (in parte juste, in parte pripite si nediferentiate), condamnari colective ale maghiarilor, repuneri in discutie a inexistentei secuilor, a “asazisului” tinut secuiesc, scris musai cu tz si s mic, a caracterului asiatic, de stepa, barbar, antiromanesc(!) al ungurilor, a regimului “fascist” din Ungaria, a “enclavizarii”, izolarii, segregarii (autoinduse si paguboase) a secuilor. Premiul de (non)excelenta li se cuvine in acest sens “jurnalistilor” de la Digi24, care au titrat ceva cu “Ku Klux Klan-ul de la Ditrau”. Cei drept, acelasi Digi24 a scris la cateva zile dupa “incidente” si despre cazuri cuasi identice de atitudini antimigratie la Cluj si alte localitati majoritar romanesti. Evident, aceste stiri nu au atins nici pe departe amploarea si raspandirea celor care-i tinteau pe maghiari – tipic dealtfel pentru peisajul mediatic din Romania, stat national(ist).

Si deoarece o regula de baza a manipularii media spune ca mesajul transmis initial este cel care se intipareste in memoria colectiva, chiar daca va fi relativizat sau infirmat ulterior de alte mesaje, putem deduce ca amplificarea mesajelor critice, hipercritice, de condamnare si incriminare a maghiarilor in Romania este dorita, se practica cu buna stiinta, in mod repetat si cu impact major asupra populatiei romanesti. Asa ca, atunci cand se iveste un motiv sau un pretext, media romaneasca se uneste un cuget si simtiri si se transforma in arma indreptata impotriva …unei populatii autohtone locuitoare pe teritoriile dobandite acum 100 de ani si pe care refuza sa o perceapa ca fiind egala in drepturi, obligatii si sanse. Iar cand nu exista nici motiv si nici macar pretext pentru a mobiliza romanii impotriva ungurilor, atunci pur si simplu il fabricam: vezi cazul KAUFLAND Odorhei sau acapararea cimitirului de soldati din Valea Uzului.

7. Si in mass-media din afara Romaniei s-a relatat critic despre cazul Ditrau – si in aceeasi citire “rasista”, cu cate un aliniat la sfarsit de articol cum ca, la origini pare sa fie vorba de un conflict de munca intre secui si …secui. Aici vedem mecanismele imperfecte dupa care functioneaza mass-media, mai ales cea aflata in criza (actualitate, superficialitate, scandalizare, exagerare), precum si daunele colaterale pe care le-a produs populismul lui Viktor Orban in ultimii ani: Daca te pui cu mass-media, daca manipulezi, polemizezi la nesfarsit, inciti la ura si resentimente – atunci sa nu te miri ca aceeasi mass-media se va indrepta impotriva ta si a rezultatelor politicii tale, prin relatari unilaterale, tendentioase, exagerate! …Nemultumirea in randul maghiarilor vizavi de relatarea unilaterala si tendentioasa a cazului Ditrau imi aminteste de nemultumirea cuasi-generala a mainstream-ului politic din Romania anilor 90 privind “imaginea Romaniei in lume” – o imagine profund negativa, PREA negativa, exagerat negativa – datorata insa acelorasi mecanisme mass-media (imperfecte, criticabile, condamnabile) care acuma se manifesta in defavoarea maghiarilor / a Ungariei.

Concluzia mea: Cazul Ditrau ne-a confruntat subit cu nationalismul unguresc si romanesc, cele doua fiind intrepatrunse si interdependente, cel din urma fiind alimentat sistematic si declansat in mod repetat cu sau fara pretext pentru impunerea si mentinerea unor relatii romano-maghiare ierarhizate, captive si destructive pentru comunitatea maghiara, spre victoria finala a statului national(ist) roman fata de populatiile autohtone din Ardeal. Cei care arata acuzator cu degetul asupra unei colectivitati, devin, vrand-nevrand, parte interesata in proces, nu mai sunt simpli observatori neutri sau arbitri, cu atat mai putin isi pot aroga rolul de judecator echidistant. Mai mult: Jucatorii politici din industria nationalismului sunt si profitorii acesteia, nu-i asa, PMP, PSD, PNL, UDMR, FIDESz?

Recomandarea mea: Fair play! Fair play in politica, mass-media, spatiul virtual! Discursul public il construim cu totii, chiar daca de pe pozitii asimetrice de informare si de putere. Impreuna contribuim la informarea si intelegerea corecta a realitatii – si tot impreuna contribuim la reprezentarea intentionat-neintentionat defectuoasa a realitatilor complexe in care traim si la contaminarea atmosferei sociale. Alegerea este de fiecare data a noastra. Fiecare dintre noi avem de ales daca vrem sa fim parte a problemei sau a solutiei. Partea buna este ca libertatea de a alege ne reaminteste constant ca suntem …oameni liberi intr-o tara libera. Sa ne folosim cu responsabilitate si maturitate de libertatile de care ne bucuram!

PS: Fotografia de mai jos a fost aleasa in scopuri pur manipulatorii si de propaganda transilvanista. 

Hans Hedrich
09. 02. 2020

 

Posted by at 09/02/2020
Filed in category: Uncategorized,

33 Responses to Ce ne invață cazul ‘Ditrău’ despre naționalismul unguresc …şi cel românesc

  1. Árus Zsolt says:

    Pentru cã o sã vinã unii sã zicã “Recomandarea 1201 este numai recomandare!”, zic sã citãm un alt document, care a fost ratificat de România si ca atare este lege (mai exact Legea 33/1995), anume Conventia Cadru pentru Protectia Minoritãtilor Nationale:

    “ART. 16
    Părţile se vor abţine să ia măsuri care, modificând proporţiile populaţiei din arii locuite de persoane aparţinând minorităţilor naţionale, sunt îndreptate împotriva drepturilor şi libertăţilor decurgând din principiile înscrise în prezenta convenţie-cadru.”

    • Australus says:

      Ce legatura are asta cu rasismul celor 350 de persoane care au protestat impotriva venirii celor doi singalezi?

      • Rusine says:

        Rasismul in comuna Ditrau e generalizat, nu e vorba de doar 350 de persoane. Iata ce scrie Hotnews chiar azi: “O petiție cu peste 1.800 de semnături a fost depusă marți la primăria localității Ditrău. Localnicii cer patronilor brutăriei să nu angajeze forță de muncă străină și să prezinte actele privind calificarea profesională a primilor doi angajați din Sri Lanka, dar și documentele medicale ale acestora. În fruntea localnicilor semnatari ai petiției se află și de această dată preotul capelan romano-catolic din comună.”
        Aici avem deci etno habotnici Orbanisti, telespectatori ai Duna TV, pe scurt un coctail de prostie si ura etnica impotriva a tot ceea ce nu este maghiar.

      • Hans Hedrich says:

        inseamna ca nu ati inteles nimic din cele petrecute la D. multi localnici nu vor sa aiba straini in localitate – tinand cont si de istoria colonizarii romansti in secuime, dupa 1918 – si iata ca au si baza legala!

        • Australus says:

          Sa nu vrea sa aiba straini in localitate si sa ii ameninte pe cei care au avut omenia sa ii gazduiasca, se numeste rasism si atat. In plus nu statul Roman ia adus pe cei 2 singalezi ci un patron care e tot secui, despre ce colonizare vorbiti? Sunteti pe langa subiect, aici nu este vorba despre schimbarea proportilor etnice ci de migratie economica intreprinsa chiar de catre secui.

  2. feritata says:

    ZSolt te amagesti degeaba daca iti inchipui ca un extremist roman,sau o autoritate romaneasca va respecta sau va citi acest articol de lege!! Legile in conceptia multor romani sunt facute pentru a fi incalcate,sau in cel mai bun caz sunt facultative!! Se bat cu caramida in piept prin Europa ce de drepturi ne dau ei,dar in curand vom ajunge sa ne exprimam doar cand ne dau ei voie!! Daca au umplut secuimea cu tot felul de smecheri si extremisti romani,ce asteptari mai putem avea noi???

  3. Balázs Bécsi Rozália says:

    Fara doar si poate, secuii sunt caposi, si cateodata, cat se poate de prosti.
    Spun asta in cunostinta de cauza, au uitat regula elementara de cand lumea: atunci cand doi se cearta, al treilea castiga.
    In cazul de fata cel care a tras lozul a fost statul roman cu institutiile implicate, dar si mass media mioritica, care, cum bine ati zis, a reusit sa “demonstreze” printr-o campanie (inter)nationala extrem de bine pusa la punct si regizata cu maiestrie, cat de sovini, xenofobi si rasisti sunt ungurii, toti laolalta.
    Totul in cel mai pur stil balcanico-mioritic.
    Oare cine o fi fost cu regia?
    Si care au si gasit vinovatul in persoana lui Victor Orban, in politica antiimigrationista al acestuia, in “propaganda” desantata a televiziunilor unguresti, in UDMR si Biserica Catolica etc, etc.
    Veninul curgea de cateva zile, cand CNCD a constatat ca de fapt nu a fost vorba de xenofobie, ci de acutizarea unui conflict mai vechi, in cadrul caruia partile au incercat, si au si reusit cu brio, sa si-o tr@ga reciproc.
    O buna parte din sat si fostii angajati au reclamat angajarea singalezilor cerand ca acestia sa nu mai lucreze acolo, sperand ca inamicul va ramane fara forta de munca ieftina si care, atentie !, nu vocifereaza, nu cere salarii si conditii de munca decente.
    In replica, brutarul ameninta cu importul a altor singalezi si a facut plangere penala impotriva acelora care i-au lezat interesele.
    De mentionat ca in raport apare faptul ca primarul a incercat sa gestioneze conflictul in mod profesionist. Asta e bine. Da, vorbim de acel primar impotriva caruia, eternul si fascinantul dan tanasa a si depus instantaneu o plangere penala la Politie, ca sa aiba si aia ceva de lucru in zona declarata in Raportul SRI ca fiind o amenintare la siguranta nationala.
    Povestea asta nu a fost si nu este despre cei doi singalezi. Carora localnicii le-au cerut deja scuze si lucreaza bine mersi.
    In aceasta poveste este vorba despre doua grupuri de secui caposi (si cateodata, prosti) care au fost suficienti de …., sa ridice mingea la fileul maltora, iar autodeclaratul arbitru mioristanez, cum era de asteptat, nu a dirijat meciul impartial. Dimpotriva, printr-un uppercut magistral i-a facut pe toti KO, demonstrandu-le, din nou, cine-i sefu in zona.
    Asa cum o face de vreo 150 de ani peste tot, unde si-a pus piciorul.

    • hans says:

      Odata ce apare un eveniment exploatabil propagandistic, propaganda de stat il va calari dupa strategii bine puse la punct si practici rutinate. Nici macar nu a fost nevoie de un plan specific pentru cazul Ditrau. Pur si simplu se aplica rețetele de succes din trecut. Punctul de pornire l-au livrat insa secuii.

    • Trestie says:

      Ceea ce s-a intamplat la Ditrau este o rusine. Cei care comenteaza aici ar trebui sa critice rasismul si xenofobia, nu sa ia apararea celor care au dat dovada de o lipsa crunta de omenie. Eu m-as fi asteptat ca maghiarii din Romania sa iasa pe strada si sa isi arate solidaritatea cu cei doi angajati din Sri Lanka, insa nu a fost asa. Trag concluzia ca multi aproba ce s-a intamplat la Ditrau. In plus, ce ma mira cel mai tare este ca nu numai ca cei din Ditrau nu sunt taxati de propria comunitate, dar unii de pe forum aici mai zic si ca a fost defapt o alta discriminare impotriva maghiarilor. Faptele de la Ditrau vorbesc de la sine si este normal si chiar foarte sanatos ca presa s-a sesizat pentru ca numai astfel poti lupta impotriva rasismului si xenofobiei. Daca s-ar fi intamplat asta in Ungaria, unde nu prea mai exista presa libera si unde rasismul a devenit politica de stat, cei doi anagajati ar fi suferit cumplit, fara sa se poata apara.
      In incheire, dragi maghiari, cum puteti cere din parte majoritatii toleranta si cum puteti spune ca multiculturalitatea este o valoare care trebuie ocrotita in Ardeal, atunci cand membrii din comunitatea maghiara dau dovada de atata rasism si ura fata de ne maghiari? Asta aratat lumii intregi ca cei care se plang ca sunt victime devin cu prima ocazie calai.

      • Hans Hedrich says:

        inseamna ca tot rusine este si cand la cluj sau langa bucuresti s-a intamplat exact la fel. sau cand olguta vasilescu se arata deranjata de prezenta ungurilor pe santierele din craiova. spre deosebire de singalezi, care nu au nici ei nicio vina ca au picat la ditrau, ungurii sunt autohtoni in ardeal si ar trebui sa aiba aceleasi drepturi ca si romanii – de ex in privinta folosirii limbii materne la nivel oficial, in domeniul muncii etc. dar asta inca nu prea deranjeaza nationalistii romani, obisnuiti cu naratiunea fascistoida ca ungurii ar fi un fel de vinitura pe pamanturile sfinte ale poporului ales al romanilor…

    • Australus says:

      Fals, ceea ce s-a intamplat la Ditrau a fost rasism, CNCD a deschis o ancheta de incitarea la ură care poate atrage răspunderea juridică. Concluzia preliminara a lui Csaba Asztalos a fost destul de clara „Comunitatea maghiară din Transilvania este conectată la mass-media regională și din perspectiva legăturii cu Ungaria, unde știm foarte bine că un element de comunicare constantă este discursul antimigrație. Ca atare, poate că sursa fricilor de la Ditrău – și nu numai – are și această explicație, și acest izvor poate să constituie: comunicarea globală din zona media pe zona de anti-migrație”.
      Deci rasismul de stat in Ungaria s-a revarsat si in comunitatea maghiara din Romania din pacate. Ar trebui ca maghiarii din Romania sa aiba propria lor mass media, una independenta, jurnalism profesionist, nu propaganda nationalista.
      Marko Bela a rezumat bine cazul de la Ditrau: “Tocmai am picat testul. Formulez la plural, persoana întâi, pentru că este adevărat că, majoritatea dintre noi nu suntem de acord cu astfel de campanii de ură, dar totuși suntem cu toții responsabili. Suntem responsabili atunci când în Ardeal nu este nicăieri în zare un imigrant rătăcit, dar permitem ca opinia publică să fie timorată zi și noapte cu acest subiect, în primul din Ungaria, și nu încercăm să convingem propria noastră comunitate, că totul este doar un SF politic. Suntem responsabili, pentru că nu ne exprimăm imediat când simțim că avem o problemă. Suntem responsabili, pentru că permitem ca o astfel de poveste să ne producă daune morale și politice uriașe, atât pe plan intern, cât și plan extern.”

      • Hans Hedrich says:

        partial adevarat. nimeni nu neaga reactia xenofoba si rasista a multor, foarte multor localnici. aspectele de exploatare economica intre secui si secui insa le ignorati cu buna stiinta, pare-se. altfel nu inteleg cum de omiteti o informatie intens vehiculata in contextul conflictului de la D.

        si, apropo. celor 2 singalezi li s-a alaturat un al treilea care si-a exprimat dorinta sa-si cumpere casa acolo. atata despre super-rasismul secuilor…

        • Australus says:

          Sincer, nu inteleg de ce incercati ii aparati pe acesti xenofobi si rasisti. Faptul ca acolo exista un conflict intre patronii brutariei si localnici nu explica de ce localnicii spun ca nu vor straini la ei in sat, sau ca nu vor ca o persoana de culoare sa le atinga painea sau ca ii ameninta pe cei care i-au gazduit. La fel acest conflict nu explica de ce preotul spune ca nu ii pasa ca unul din singalezi este crestin: “Nu ma intereseaza. Astazi vin doi, maine vin sapte, dupa aia pentru ei trebuie scoala, biserica si dupa aia?” Adica ce sa mai, rasism pur care nu se poate explica prin niciun conflictul cu patronii.

          • hans says:

            Unii ditrăuani insista pe “argumente” xenofobie, rasiste, altii insista pe exploatarea localnicilor de catre patron. De ce refuzat sa luati la cunostinta asta? Enunturile rusinoase despre mainile negre pe painea aiba sunt atribuite unei (singure?) persoane, fara macar sa se fi prezentat sursa originala.

  4. Rusine says:

    Cazul de la Ditrau arata ca ceea ce se intampla cu unii maghiari din Romania e demn de Evul Mediu. Imi este rusine ca exista astfel de oameni in aceasta tara, care nu au pic de omenie si care urasc pe altii doar pentru ca au culoarea pielii diferita.

    • Maria says:

      Nu mi-am imaginat starea inapoiata in care se gasesc cetatenii acestor regiuni care tot solicita autonomia…Ma gandesc ca intr-adevar merita sa fie autonomi, izolati si cu gard mare intre ei si restul lumii.

    • Hans Hedrich says:

      si la cluj s-au strans semnaturi impotriva unor singalezi. si langa bucuresti. e tot rasism? sau doar rasism? sau mai e si altceva? chestiunea merita privita din toate punctele de vedere!

      • Rusine says:

        Incercati doar sa deturnati problema catre altceva, aici vorbim despre Ditrau. Nicaieri in tara oamenii nu au iesit in strada sa protesteze impotriva venirii unor straini, nicaieri nu au fost 1800 de localnici care au semnat o petitie (au fost o mana de oameni). Diferenta uriasa intre Ditrau si restul tarii este ca in HarCov rasismul este generalizat asa cum aratat-o clar cazul de la Ditrau (preot, 1800 de persoane din 5000 care semneaza petitia, iesiri in strada, amentitari cu moartea etc.) iar in restul tarii este sporadic. Motivul principal este ca maghiarii din Romania sunt expusi propagandei anti-migranti a lui Orban, iar restul populatiei nu.

        • hans says:

          Tocmai despre contextul dificil de la D e vorba in postarea mea originala – PT a intelege mai bine psihologia localnicilor, fara a scuza rasismul rasistilor. Dvs. insistati, fara argumente, pe explicatii monocauzale – intrand in corul celor care ii blameaza colectiv pe secui. Oare romanii nu sunt si ei expusi unei intoxicari media antiunguresti de vreo 101 ani? Asta explica maghiarofobia viscerala a nationalistilor romani care la cel mai mic pretext se mobilizarea sa-i blameze pe unguri…

    • Clausenburg says:

      Rusine, daca iti este rusine: lumea-i larga si pentru cei ca tine.
      Macar scapam de sovinismul si xenofobia mioritica ereditara, care a reusit sa elimine mai toate minoritatile etnice din tara asta, mai putin maghiarii si romii.

      • Rusine says:

        In primul rand nu ne cunoastem, asa ca nu imi scrieti la “per tu”. Dvs, daca ati avea un pic de suflet ar trebui sa va fie rusine de ceea ce s-a intaplat la Ditrau. Daca nu, inseamna ca sunteti la fel de rasist si xenofob ca populatia de acolo. Ceea ce nu ma mira. Va reamnitesc ca exista state xenofob ca Ungaria si Rusia, in care persoane ca dvs s-ar simitii in largul lor.

  5. Tirania prostimii says:

    Cand gloata plina de ura incepe sa dicteze agentilor economci pe cine sa angajeze ne indreptam cu pasi mari spre comunism. Comitetul popular va decide cine se angajeaza, cata paine se face, cui se vinde etc. Grotesc unde a dus propaganda tampita a lui Viktor Orban.

    • Hans Hedrich says:

      partial adevarat – dar vad ca si dvs. ignorati, la unison cu ceilalti feroci critici ai secuilor, faptul ca la baza nemultumirii secuilor din D se afla practica exploatativa a unui patron la fel de secui ca si ei. deci secuii se trateaza mult mai nasol intre ei decat o fac cu cei 2-3 singalezi!
      asta nu justifica insa niciun fel de ura rasiala – dar explica partial sau in buna parte de ce s-a ajuns unde s-a ajuns…

  6. Tirania prostimii says:

    Se pare ca este un preot rasist si trebuie pedepsit. Astfel de initiative trebuie oprite de catre autoritati. Suntem o tara din Uniunea Europeana, suntem toti oameni nu animale. Autoritatile sa se sesizeze urgent contra acestor rasisti!

    • Australus says:

      Da, acel asazis preot nu ar mai trebui sa fie preot, ca propovaduieste ura, nu dragostea.

    • Hans Hedrich says:

      au facut-o deja. si l-au amendat deja pe patron, cu 10.000 de lei. iar daca se confirma amenintarile, si acestea vor fi sanctionate. restul se va fasai.

  7. Maria says:

    Astia traiesc in evul mediu. E bine ca popa -instigatorul- nu cere arderea pe rug a bietior oameni si poate si a romanilor din zonele apropiate….sau astia numai sunt. Se impune ca autoritatile statului European, Romania, sa aplice legile tarii si reglementarile europene celor din Ditrau. Astea sunt rezultatele politicii de segregare dusa de oficialii politici maghiari din tara si de la Budapesta.

    • Hans Hedrich says:

      care segregare? acolo secuii sunt 99% si sunt la ei acasa – mai putin militienii corupti, parasutati acolo din moldova., reürezentantii colonialismului romanesc…

    • Hans Hedrich says:

      apropo de popa sovinist: de acord sa fie sanctionat conform legii si reglementarilor in vigiare ale bisericii RC.
      insa observ ca un preot-etnopat-dacopat din VILCELE, COVASNA are voie sa ijigneasca in mod sistematic secuii din sf gheorghe, cand tine discursuri bolnave cu ocazia lui 1 decembrie! CNCD a fost sesizat – si NU l-a sanctionat!
      dubla masura, nu-i asa? daca va deranjeaza asta, atunci respectele mele! daca nu, atunci poate mai rfelctati la barna din ochii dvs., inainte sa vedeti aschia in ochi celuilalt. nu de alta, dar cred ca ne pretindem crestini, nu-i asa?

    • Mariana says:

      Pai daca astia traiesc in Evul Mediu, ce sa mai zici de romulanii care au abolit sclavia in a doua jumatate a sec. XIX, apoi si-au masacrat iobagii in sec. XX. 🙂

      • hans says:

        Serios, acuma, nu mai lipiti etichete gen “ev mediu” niciunei etnii, PT ca ne pierdem in desert! La Ditrau e vba de un accident intercultural (destul de urât) pe fondul unor conflicte de munca serioase.

Counter created by lite 1.4