Trei cărți despre maghiarii și catolicii din Moldova – o etnie oprimată de stat și biserică
Maghiarii sunt una dintre etniile cofondatoare ale Moldovei, impreuna cu romanii, sasii/germanii si cumanii, demult disparuti. Prezenti la Est de Carpati inca din secolul XIII, sau mai devreme, locuiesc astazi cu precadere pe vaile Bistritei, a Trotusului si a Siretului (de ex. in zona Bacaului). Trecand prin numeroase transformari, ca de ex. convertiri religioase, migrari, procese de aculturatie si asimilare fortata, acest grup, numit si ceangai, (de la maghiara dialectala “csángó”, adica o persoana care si-a parasit locurile natale) este prea putin cunoscut in Romania si cuasi-inexistent in muzee, in mass-media, in manuale si carti de limba romana, iar statul roman si biserica romano-catolica de Iasi se “mandresc” cu o traditie de peste un secol de incalcare a drepturilor lingvistice si de asimilare fortata ale acestuia.
Ba mai mult, in ciuda unei consens firesc printre istorici, etnologi si alti oameni de stiinta, atat romani cat si maghiari sau din alte tari, privind originea si identitatea maghiara / secuieasca a ceangailor, consens dublat si de rapoartele unor foruri nationale si internationale, privind nerespectarea identitatii maghiare si a drepturilor lingvistice ale ceangailor, in laboratoarele Securitatii si in cancelariile Vaticanului se laboreaza de multe decenii cu succes la un experiment de inginerie etnica, de inspiratie clericalfascista si criptoinchizitorie de reformatare mintala a ceangailor/maghiarilor/catolicilor din Moldova. Astfel, prin refuzul educatiei scolare si a slujbei bisericesti in limba materna, dublata de o obsesiva propaganda de (retro)romanizare, se incearca “exorcizarea” identitatii si limbii materne maghiare la ceangaii inca neasimilati, pentru a fi inlocuite cu o identitate inventata si contrafactuala de “romani catolici”. (Mai precis, de romani catolici “eliberati” cu ajutorul statului si bisericii de o identitate “rusinoasa” ce le zapacea mintile, le incurca limbile si le pata sufletele…)
Nu, cele descrise mai sus nu se petreceau in evul mediu cel intunecat, ci in secolul XIX, in dictaturile secoulului XX si in “democratura” romaneasca a sec. XXI; intr-o forma foarte usor atenuata pana in prezent! …Si asta, in timp ce Romania oficiala afirma cu seninatate ca ar fi creat un veritabil model de convietuire interetnica!
Pentru a umple acest gol de informatii (imens) in limba romana, postez aici in format PDF trei lucrari – doua de popularizare, usor de citit si “cu multe poze”, si una cu caracter de reper stiintific la vremea aparitiei, in 1905. Va doresc lectura placuta si o redescoperire palpitanta a realitatilor istorice, lingvistice, (inter)etnice si inter(confesionale) ale unei Moldove dintotdeauna multiculturale – atat dincoace cat si dincolo de Prut!
1. Maghiari in Moldova (de Kovács László, Nagy Zoltán, Budapesta, 2007)
Un frumos album foto cu informatii succinte si cuprinzatoare despre trecutul si prezentul maghiarilor din Moldova
2. Despre Unguri si episcopiile catolice din Moldova (de Radu Rosetti, Bucuresti, 1905)
Aceasta lucrare de referinta in limba romana a aparut in Analele Academiei Romane; fiind totodata si o oglinda a stilului scriitoricesc-stiintific al vremii. Citat: “Ciangaii sunt (…) oameni harnici, iuti la manie, aplecati catre betie si catre crimele de violenta.” 😉 (vezi pag. 2)
3. Cioburciu – Sat intre doua cetati – 640 de ani (de Stefan Agachi, Chisinau, 2002)
O mini-monografie pe intelesul tuturor si cu plus-valoare stiintifica si bibliografica despre satul situat cel mai departe in Est, cu populatie candva (partial) maghiara. Cioburciu se afla in Republica Moldova, pe Nistru, la limita cu Transnistria si nu departe de Ucraina. Detalii privind maghiarii din Cioburciu gasiti incepand cu pag. 30.
BONUS: O postare proprie, mai veche si mai ampla, pe aceeasi tema, gasiti aici: Ceangăii – Adevăruri tulburătoare
Așteptăm zimbrii, vacile și boii, indiferent că e vorba de agenți ai serviciilor sau cururi-goale* de la asociații mărtinașe, să spună că știu ei mai bine care este treaba cu ceangăii și să ne vâre Biblia Mărtinaș. Curaj! 🙂
* ”Ceangăii din Butea, cei care și-au lepădat limba maghiară de aproape o sută de ani sunt porecliți de către vecinii lor „cur gol”.” –– Moldvai magyarság 29. évf. 4. (319.) sz. (2019. tél), ”Localităţi catolice (de sorginte maghiară) din preajma orașului Roman”, p. 8
Intr-adevar, la Bacau si nu numai se predica din “Evanghelia dupa Dumitru”. Pe surse (credibile): Cica domnu “Profesor” (asa e numit pe bustul auriu pe care i l-au instalat langa biserica mare din BC ca sa hipnotizeze poporul credincios) nu numai ca NU a fost pofesor universitar, ci doar prof de liceu, in schimb a fost securist. Ah, da, si legionar.
Iar reprezentantii Asociatiei Dumitru Martinas chiar ca patineaza pe ulei – si chiar defileaza mandri cu boala lor numita “sindromul renegatului”.
CITAT: “Testele ADN dovedesc descendența romano-catolicilor moldoveni din daci și înrudirea genetică a tuturor românilor cu toate popoarele din țările vecine României, inclusiv cu maghiarii (din Ungaria),aceștia fiind și ei descendenți din daci și traci.
Romanocatolicii din Moldova (așa-zișii “ceangăi”) nu pot fi de origine maghiară, deoarece NU EXISTĂ O ETNIE MAGHIARĂ, maghiarii din Ungaria fiind – și ei – descendenți din daci și traci”
(SURSA: http://www.asrocatolic.ro)
Singura descendenta reala cu care avem de-a face la cei care forteaza romanizarea ceangailor inca maghiarofoni, este inrudirea neosecurismului PRMist postrevolutionar cu securismul PCRist-ceausist al anilor 80 gen Dumitru Martinas cu rasismul legionar al anilor 30-40.
In fapt, in gandirea, in structurile organizatorice si in retorica miscarii de romanizare a ceangailor moldoveni avem de-a face cu un fel de secta clerical-iacobina care s-a pastrat intr-o bula a timpului, ca in filmul UNDERGROUND al lui Emir Kusturica despre nebunia razboiului din fosta Iugoslavie. Si tocmai asta e problema: Nebunii autoizolati de adevar, sprijiniti si incurajati de stat si “servicii” precum dacopatii de la AsDM, sunt ienicerii gata sa se arunce cu capul inainte in lupta finala pentru o cauza “nobila” si “patriotica”. Adica sunt un fel de talibani de Moldova.
Nici nu o puteam spune mai bine.
Aș mai completa că ienicerii din rândul ceangăilor suferă, cum bine spunea Meinolf Arens, de o criză identitară unde încearcă să o mascheze cu o afiliere ipocrită față de statul român și valorile românești. După cum se vede și din ”studiile genetice” pe care le tot inventează, o mai iau și pe ulei în stil Drăgan/Dogaru/Roxin.
Ideea, în orice caz, este să fie crezuți. Iar oamenii de la țară și anumiți semidocți vizibil analfabeți funcțional sunt ușor duși de nas. Țara e plină de asemenea elemente. În schimb, am văzut că locuitorii ortodocși de lângă ceangăi și alți ortodocși (poate și militanți) sunt greu de păcălit. Ei nu au fost convinși de Mărtinaș și Coja și iau ca pe un afront să zici că ungurii din Moldova ar fi ”români”. Mai ales că la noi dăinuie ideea că a fi român trebuie să fi ortodox. Dar ienicerii, chiar dacă au fost lăsați în curul gol, eventual și f…i, totuși nu renunță la crucea de la gât. Adică își taie craca de sub picioare de două ori. În loc să devină un tot unitar cu metișii româno-țigani sau cu puținii români rămași, ei își conservă catolicismul și se amestecă în general doar între ei, ceea ce este una dintre curiozitățile din zilele noastre. Sau poate oamenii ăștia chiar vor să fie lăsați în pace și să-și păstreze grupul…
De fapt e cat se poate de trist sa vezi cum catolici ceangai au fost adusi in situatia de a imbratisa oferta unei cariere profesionale plus confort sufletesc, devenind clerici si agenti ai romanizarii, in schimbul automutilarii continue a propriei identitati si constiinte – si toate astea pe contrasens cu valorile crestine, prevederile conciliului de la vatican nr.2 si legile din romania.
teroarea psihologica (uneori fizica) si abuzurile similare comise de preotimea ienicera fata de proprii enoriasi sunt chiar de natura PENALA.
Babel de la Bucur a venit la Iesi, sau invers? Mai bine zis cei ce fac dogme nu muncesc pentru ai lor chiar de sunt în fruntea unui nazism acultural sau la fundul unei stăngi stricate. Gott schütze!
Scuze, dar nu am inteles, la cine va referiti.
Ieniceri….
Din pacate singurele mentionari ale ceangailor in presa se limiteaza la articole de tip copy-paste de pe situl as.r.c. dumitru martinas ca asta:
https://adevarul.ro/locale/bacau/ce-ceangaii-origini-romani-maghiari-controversele-dure-tema-bizarei-comunitati-catolice-moldova-1_572772a05ab6550cb88503ce/index.html
unde se observa ca repeta, ca si altii, ca Asociatia Maghiarilor Ceangai din Moldova ar ”milita” pentru introducerea limbii maghiare, cand asta este o logica tipic SRIst-securistoida de pe vremea bine-cunoscutelor rapoarte din 1994-1995 ale lor, cand cererile legitime ale maghiarilor, asigurate de Constitutia Romaniei (art. 32, al. 3), erau considerate un pericol national (vezi mai jos din Gabriel Andreescu, ”Extremismul de dreapta din Romania”):
”………Astfel, în Raportul său din luna octombrie 1994, directorul SRI susținea că apărarea ordinii de drept este amenințată de campania de strângere de semnături pentru proiectul de lege privind învățământul pentru minoritățile naționale. Pentru SRI exercitarea unui drept constituțional de inițiativă legislativă constituia un pericol pentru siguranța națională, întrucât era inițiat de maghiari. Raportul condamna „propaganda antiromânească” a unor cetățeni români de origine maghiară. (…) Această atitudine a SRI, de transformare a minorităților în principale amenințări împotriva siguranței naționale s-a repetat an de an. În Raportul său din 23 noiembrie 1995, se revenea la maghiari, acuzându-i de „declanșarea unei ample campanii propagandistice care (…), pe de o parte, denigrează statul român, discreditează politica autorităţilor și victimizeazâ etnia maghiară”.”
Desigur, prin ”campania propagandistica” referindu-se la plangerile lor in presa maghiara din Ungaria si autoritatile europene.
Revenind…
Alte articole la comanda au aparut in Ziarul de Iasi in perioada 1999-2003, pe vremea cand Consiliul Europei a fost instiintat despre soarta lor. Finlandeza Tytti Isohookana-Asunmaa a calatorit in Moldova si a scris recomandarea 1521/2001: http://web.archive.org/web/20100717123951/http://assembly.coe.int/Documents/AdoptedText/ta01/eREC1521.htm
Articol care canta osanale asociatiei ”româno-catolicilor”, scris de un presupus ”E. Solomon”:
https://www.ziaruldeiasi.ro/bacau/quot-nu-sintem-ceangaiquot~ni265s
Aici unul cu celebra ”maghiarizare”:
https://www.ziaruldeiasi.ro/roman/in-timp-ce-autoritatile-statului-dorm-se-pregateste-maghiarizarea-ceangailor~ni3450
Aici unul unde i se face reclama unui dubios pe nume Ciubotaru care a scris trei carti pline de rastalmaciri despre cultura ceangaiasca, scris de Mirela Corlatan:
https://www.ziaruldeiasi.ro/local/iasi/un-profesor-de-la-cuza-le-a-studiat-satenilor-de-la-butea-hainele-ca-sa-vada-daca-sint-romani-sau-unguri~ni2uku
Intr-un alt articol ii asociau pe ceangai cu tiganii gabori. Mergea de o plangere la CNCD pentru rasism…
https://www.ziaruldeiasi.ro/iasi/sat-de-unguri-in-judetul-iasi~ni2lka
Acum despre doamna Mirela (ce nume frumos!): Ea era o apropiata a episcopiei de iasi la acea vreme, cat timp a scris pentru Ziarul de Iasi, apoi ”pa”. Dupa s-a angajat la B1, de acolo a fost data afara. Apoi sa aud de ea in 2011, ghici cu ce:
https://evz.ro/fals-monsenior-turnator-la-varful-bisericii-catolice-924530.html
Un articol despre colaborarea cu securitatea a unui paduche al arhiepicopiei de bucale, ceangau renegat care si-a turnat profesorul pe nume Eduard Ferent la baietii cu ochi a̶l̶b̶a̶s̶t̶r̶i̶ negri in chestiunea limbii maghiare in episcopia de iasi.
In rest, presa romaneasca este zero barat pe acest subiect.
important: daca se posteaza mai mult de vreo 5 linkuri, comentariul intra la moderare, ca sa nu fie spam. deci se poate sa dureze pana apare!
am vazut si ceva reportaj TVR (parca era ceva post public, dca mai exista, nu stiu), cu maicute catolice care ii invatau pe copiii ceangai sa cante ca sunt romani. asta da, “crestinism”!