Ghid practic pentru naționaliști: Cum să croșetăm un pericol românesc în Bucovina de Nord – și unul unguresc in Ardeal
Am cam obosit sa scriu despre nationalismul ritualic si tamp si alte manifestari socio-/etnopate in regiuni multietnice – dar un caz recent din Cernauti/Bucovina de Nord imi da din nou curaj – pentru ca documenteaza in detaliu ca acuzele ce li se aduc maghiarilor din Ardeal de catre nationalistii romani sunt identice cu cele ce li se aduc romanilor din Bucovina de Nord de catre nationalistii ucrainieni. Anticipez si extrag de la bun inceput aspectul pozitiv al povestirii penibile, cu iz de deja vu, ce va urma: Punandu-se in situatia conationalilor romani din Ucraina, romanii din ROMANIA au sansa sa inteleaga, din interior, situatia maghiarilor din Romania.
Sa le luam pe rand: In Ucraina, in 5 septembrie 2017, Rada / Parlamentul de la Kiew/Kyiv a adoptat o modificare a Legii educatiei care, prin art. 7, limiteaza, in viitor, predarea in limba minoritatilor nationale la gradinite si invatamantul primar. Regresul este URIAS si INGRIJORATOR – mai ales in comparatie cu situatia lingvistica a minoritatilor nationale de dinainte de 2014, pe atunci net favorabila celei din Romania! Fara dubii, prin legea invatamantului modificata avem de a face cu un veritabil puci nationalist si atentat la viitorul minoritatilor nationale din tara vecina. In ciuda protestelor (nationale/internationale), Presedintele Ucrainei, Petro Poroshenko, a promulgat legea, in 25. 09. 2017, declarand senin ca prin aceaasta Ucraina s-ar alinia la “standarde europene” si ca ar putea servi chiar drept model pentru tarile vecine. Penibil si jignitor pe fata, nu-i asa?, mai ales ca legea este in contradictie flagranta cu Carta limbilor minoritare si regionale – actualul standard european in materie (prea putin aplicat, din pacate, in multe tari).
Iata mai jos insa, cat de distorsionat sau manipulator/instigator relateaza un publicist/politician ucrainean, nationalist asumat, intr-un articol din 19. 10. 2017, despre un protest al romanilor bucovineni impotriva legii educatiei:
Din cate am putut intelege din textul original, cat si cu ajutorul dlui. Gugal Traducatorul, la protestul celor aproximativ 200 de persoane, din fata sediului Consiliului Regional Cernauti (Chernivetska Oblasna Rada):
1. ar fi participat si popi (romani) ai Patriarhiei de la Moscova (ca si cum asta ar fi in sine o problema)
2. s-ar fi scandat repetat “Rusine!” (“Ganba!”) atunci cand o reprezentanta a autoritatilor regionale (Oksana Palijchuk) le explica manifestantilor cat de “favorabila” ar fi legea educatiei pentru minoritati, care au obligatia sa invete si limba statului in care traiesc, nu doar limba materna(!)
3. unii reprezentanti ai romanilor prezenti la protest (Vasil Teritzanu = Vasile Tarateanu si Aurica Bojescu) ar fi fost membri ai Partidului Regiunilor, cel care ar fi provocat secesiunea regiunii Donbas, in 2014
4. mai multi protestatari l-ar fi apostrofat pe reporter ca “De ce nu vorbeste romaneste?”
5. mai multi protestatari ar fi spus in mod “agresiv” si repetat in fata reporterului ca “Aici a fost, este si va fi Romania!)
6. mai multi protestatari i-ar fi spus reporterului ca ucrainienii din Bucovina ar fi “ocupanti”
7. razboiul din Donbas ar fi inceput cu acelasi tip de proteste, cu prezenta unor popi rusi, si cu sloganuri si (false) nemultumiri privind utilizarea limbii materne…
8. policienii ucrainieni, in loc sa apuce taurul de coarne (=sa ii ‘infrunte’ pe protestatarii romani), s-au comportat ca niste lasi, fugind de responsabilitate
9. protestatarii nu ar fi agreeat deloc “solutia” “justa”, aruncata in discutie (de Oksana Palichuk?) de a se inchide atat scolile romanesti din Ucraina cat si cele ucrainene din Romania
10. in concluzie, protestul ar fi fost unul de natura “separatista”!
PS: Din informatiile primite din alta sursa, in preajma protestatarilor romani ar fi asteptat cateva autobuze cu membri ai unei formatiuni extremiste ucrainiene, pregatita sa “produca” o confruntare artificiala si o situatie de conflict cu romanii…)
Articolul de presa conchide cu o perspectiva sumbra (“De cand ucrainienii din Ucraina sunt ocupanti? Unde ajungem?“) si cu o amenintare pe fata la adresa romanilor nemultumiti: “Daca nu inceteaza asemenea manifestari, veti avea probleme!” In realitate insa, participantii la protest isi manifestasera doar in mod pasnic nemultumirea fata de o lege net discriminatorie si asimilationista, cu sloganuri scandate si scrise in ucraineana(!), romana si engleza, afisand atat steagul Ucrainei(!) cat si cel si al Romaniei. Adica totul s-a derulat legal, decent, democratic, corect – si ar fi trebuit reprezentat ca atare in massmedia, indiferent de orientarea politica a jurnalistului.
Iar acuma sa ne intoarcem in Romania/Transilvania si sa inlocuim in textul de mai sus cuvintele roman cu maghiar, ucrainean cu roman, Bucovina cu Transilvania, Donbas cu Tinutul Secuiesc, Cernauti/Chernivtsi cu Marosvasarhely/Tg. Mures, Partidul Regiunilor cu UDMR – si numele jurnalistului/politicianului Petro Kobevko cu Bogdan Diaconu, Dan Tanasa sau Ionut Tene. Uau! Iata cum ne-am teleportat INSTANT din Ucraina anului 2017 in Romania anului 2017, in plin “scandal” artificial, super gonflat, privind revendicarile juste ale maghiarilor de la noi si manipularea si instigarea securistoida, prefacut patrioata, indreptata impotriva lor, la care asistam de luni, de ani, de decenii intregi! Cred ca nu trebuie probat in detaliu ca si la noi minoritatile mai numeroase, organizate, ‘potente’ sunt asociate cu “pericol”, revendicarile lor legitime cu “separatism”, massmedia insinueaza o implicare si agenda “ruseasca” in chestiunile ‘minoritare’, publicul nationalist le cere paternalist minoritarilor “invatarea limbii de stat” si, la limita, desfiintarea “privilegiilor” de care minoritatea “vesnic nemultumita” ar dispune deja. Iar daca etno-dusmanii de pe teritoriul tarii nu-si baga mintile in cap, trebuie disciplinati sau chiar alungati cu forta din tara.
Cum o arata si exemplul din Bucovina de Nord, miza (pe termen lung a) nationalismului etatist din Ucraina si Romania (si nu numai!) a fost si este, in esenta, aceeasi: Incalcarea drepturilor legitime si hartuirea minoritatilor nationale in vederea asimilarii si/sau scoaterii acestora in afara tarii, pentru epurarea/omogenizarea etnico-lingvistica a unor regiuni multietnice/multilingvistice istorice, arondate (de alte puteri!) unor state relativ tinere ce se autodefinesc “nationale”, in ciuda realitatilor plurinationale. Suna complicat/alambicat dar e banal – si se practica en gros si pe fata in multe state euroepene, asiatice, africane. Nu dau exemple, alegeti-le la intamplare din stirile TV despre conflictele actuale din lumea larga.
Iar daca, in asemenea context de incalcare premeditata a drepturilor existentiale ale unui grup national, apar si manifestari/”momente” separatiste (de obicei individuale sau in grup restrans si la nivel mai degraba declarativ) ale unor minoritari, atunci sa nu ne mai prefacem ca nu am vedea cauzele REALE care stau la baza angoaselor si nemultumirilor acestora. Romanii bucovineni = ungurii ardeleni.
Concluzie: Lozincile gen Bucovina e Ucraina sau Basarabia e Romania ar trebui completate cu lozinca Ucraina e Romania! Pentru ca practicile lor nationalist-etatiste sunt aproape identice – doar cu usoare decalaje in timp. Astept cu nerabdare sa vad in Romania pe stalpi primele autocolante cu acest mesaj sau grafitti-uri cu litere de 1 metru, pe ziduri de spirjin si sub poduri de sosele si autostrazi! Da: UCRAINA e ROMANIA!
IN LOC DE INCHEIERE
Despre fotografia de mai jos: NU culoarea drapelului sau purtatorii acestuia sunt problema – ci mesajul transmis si scopul urmarit cu afisarea unor simboluri nationale. (Inlocuiti in poza, dupa gust, tricolorul romanesc cu cel maghiar, secuiesc sau ucrainean – si in principiu NU ar fi motiv de vreun scandal!) Poza ar putea fi din Cernauti, de la protestul romanilor bucovineni pentru apararea drepturilor lingvistice – dar nu este cazul. Fotografia arata marsul unor romani “de pretutindeni”, adusi la defilare in 1 decembrie 2015 tocmai la Targu Secuiesc/Kezdivasarhely – din lipsa de populatie romaneasca locala autohtona. In 1 decembrie 2015, in acelasi oras, SRI/DIICOT avea sa “detoneze” penibilissima “petardiada“, o diversiune antimaghiara dovedita ca atare – la fel ca “miciada” fasaita la gratarul rece, de la Kaufland Odorhei. Deci: Problema e MESAJUL – chiar daca il transmiti cu simboluri nationale, considerate “sacrosancte”, speculand ca in acest fel vei inabusi sau delegitima criticile vizavi de mesajul provocator.
Romanii care doresc sa continue si in 1 decembrie 2017 traditia afisarii ostentative a tricolorului in regiuni multietnice sau preponderent neromanesti, se pot alatura grupului lui Mihai Tirnoveanu – cu recomandarea mea, sa mearga cu autocarele direct la Cernauti/Chernivtsi. Mai nou sunt si trenuri directe de la Suceava! Dupa cum am vazut, conationalii romani de acolo chiar au nevoie de sprijin si risca sa fie asimilati cu forta – altfel decat romanii din Secuime, privilegiati de statul roman. Iar romanii bucovineni le vor putea explica turistilor din Romania ca ei, romanii bucovineni, se afla intr-o situatie foarte asemenatoare cu maghiarii din Ardeal/Secuime!
Ar fi o inedita si inegalabila experienta pedagogica pentru persoane cu puternice sentimente nationale. Un fel de “Scoala altfel” – la care imi doresc sa participe si un Dan Tanasa, Ioan Vasile Tene si Bogdan Diaconu. Daca e nevoie, facem apel la donatii, sa le platim drumul!
Turisti romani in city break la Tirgu Secuiesc/Kezdivasarhely, 01. 12. 2015
……………………………………………………
JOS: Cateva citate cheie, in original, din articolul “In Bucovina a inceput sa explodeze situatia social-politica”. Google translate ofera o traducere aproximativa cat de cat inteligibila…
На Буковині почалося розхитування соціально-політичної ситуації.
“Оксана Палійчук каже, що у нас є садочки і школи з румунською мовою викладання, – їй кричать: «Ганьба!». І тоді керівник освіти ОДА сказала:
– Так само, як людина має поважати, любити й вчити до загину пам’ятати й користуватися рідною мовою, так само повинна знати, володіти й користуватися разом з рідною й державною мовою. Мовою держави, де вона проживає.
– Ганьба! Ганьба! Ганьба! – скандували румуни з попами Московського патріархату.
– Проти чого «Ганьба»? – запитала Оксана Палійчук. – Я переконана, що разом з рідною, кожна людина повинна знати і послуговуватися державною мовою.
Чому «Ганьба»? Кому потрібне таке несправедливе ставлення до держави, у якій живеш?
(…)
Ніби грім з ясного неба, мирного неба над Буковиною, з лав пікетуючих пролунали небезпечні, страшні слова:
– Ви чому не говорите румунською? – агресивно запитав мене один з пікетуючих.
– Коли я буду жити у Румунії, обов`язково говоритиму румунською, – відповідаю.
– Тут Румунія, – втручаються інші.
– У всі часи тут була, є і буде Румунія! – категорично заявляє ще один. – А ви – окупанти.
– Ми – окупанти?! – не можу ні зрозуміти цього, ані повірити, що це хтось серйозно говорить і так думає.
Українців в Україні починають називати «окупантами». То куди ми йдемо?! Чому ніхто не несе відповідальності за такі небезпечні і провокаційні заяви?!
Пам’ятаєте перші мітинги на Донбасі перед початком війни? Там також звучали подібні слова і звинувачення. Там тоді почав діяти «Рускій мір» з попами Московського патріархату, з регіоналами, котрі згодом стали «Опоблоком». А потім полилася кров, смерті, розруха!..
Тож чи був цей пікет таким безневинним, мирним та спокійним, як його хочуть представити організатори?!
Ні! Там уже вперше прозвучало слово «Окупанти!
І, насамкінець, окремі пікетуючі почали висловлюватися про те, що Чернівецька область – це Румунія. Була, є і буде. Хто понесе відповідальність за прояви сепаратизму на Буковині?! Якщо не зупинити шатунів негайно і рішуче – бути біді!”)
Multumim pentru acest articol extrem de plin de invataminte. Singura diferenta intre maghiarii din Romania si romanii din Ucraina, dar am putea spune minoritatile maghiare si romane in general, este ca maghiarii sunt retinuti, mult mai fricosi decat romanii. In Transilvania, dupa ce maghiarii care cereau drepturi cu steagurile maghiare, sau au pus steagul maghiar pe primarii langa cel romanesc, imediat le-au schimbat cu cele secuiesti atunci cand au fost atacati de nationalistii romani care spuneau ca legile romanesti nu permit arborarea steagului unui alt stat. Si dupa aceasta maghiarii au avut surpriza neplacuta ca steagul secuiesc sa fie la fel de atacat precum steagul maghiar cu toate ca nicio lege nu il interzicea. Deci lasitatea maghiarilor a avut darul de a ridica si mai mult tupeul autoritatilor romane si a organizatiilor precum Noua Dreapta. Romanii din Ucraina nu vin cu steagurile Bucovinei, ci direct cu cele ale Romaniei, nefiindu-le frica sa le poarte. La fel romanii din Ucraina au curajul sa ii confrunte pe nationalistii ucraineni trimisi la Cernauti sa provoace, pe cand secuii ii lasa pe nationalistii romani sa marsaluiasca in orasele lor, si sa scandeze lozinci care ii trimit afara din Romania. Lasitatea nu il salveaza pe las ci ii da curaj atacatorului sa ii provoace si mai multa durere si frica.
Fain rationament de autobaza. Mai delireaza putin, e amuzant… Oare de ce se spune, de obicei, cand e vorba de romani, ca mamaliga nu explodeaza?!?
Cum puteti compara situatia din Ucraina cu cea din Romania? Ucraina a dat o lege care nu mai permite studierea limbii materne decat partial si cu programa doar in limba materna in clasele mici ale scolii generale. O politica vadit asimilationista.
In Romania o asemenea situatie nu exista, populatiile bastinase pot studia si la graditinita si la scoala generala si la liceu in limba materna. Daca o asemenea lege ar fi trecut in Romania ar fi fost intr-adevar un afront adus minoritatilor nationale. Insa acest lucru nu se intampla in Romania, deci aceasta comparatie este fortata si doreste doar sa invrajbeasca spirtitele.
Statul Roman, in loc sa asigure afisarea steagului romanesc peste tot, mai bine s-ar ocupa de soarta etnicilor romani din Harghita si Covasna, care scad aproape de doua ori mai mult decat populatia maghiara. Acesti etnici romani sunt lasati cu totul de izbeliste si nu sunt sustinuti sa isi pastreze limba si traditiile.