Brasovul, Capitala! Sau: Patru propuneri pentru transilvanizarea Romaniei
Mai jos patru propuneri de modificare a Constitutiei, privind:
1. Interdictia epurarii etnice, resp. de schimbare deliberata a componentei demografice a regiunilor;
2. Administrarea publica si invatamantul in limbile si de catre membrii grupurilor nationale, culturale, religioase istorice (Art. III. Declaratia de la Alba Iulia, 1 Decembrie 1918);
3. Mutarea Capitalei Romaniei la Brasov;
4. Inlocuirea termenului de “minoritate etnica” cu “grup national, cultural si/sau religios istoric”.
Hans Hedrich, politolog
Sighisoara / Schaessburg / Segesvar
08. 05. 2013
……………………………………………………….
Propunere nr. 1
(Art. 3 – Teritoriul)
(3.5) Schimbarea deliberata a compozitiei demografice a unei regiuni in care locuieste un grup national, cultural si/sau religios istoric, in detrimentul acelui grup, este interzis.
Adaugarea Art. 3.5.) inseamna includerea articolului 5 al Recomandarii nr. 1201 CE/1993 (RECOMMENDATION 1201 (1993) on an additional protocol on the rights of national minorities to the European Convention on Human Rights)
Brasov – Kronstadt – Brasso – Corona
SURSA propunere nr. 1
“Art. 5 Rec. 1201: Deliberate changes to the demographic composition of the region in which a national minority is settled, to the detriment of that minority, shall be prohibited.”
Propunere nr. 2
(Art. 6 – Dreptul la identitate)
(6.2) Persoanele aparţinând grupurilor nationale, culturale si/sau religioase istorice se vor instrui, administra si judeca in limba lor proprie si prin indivizi facand parte din propriul grup. Fiecare grup va primi drept de reprezentare in corpurile legislative si de guvernare in proportie cu numarul indivizilor ce-l alcatuiesc.
Art. 6.2 inseamna includerea in Constitutie a articolului III.1.) al Declaratiei de la Alba Iulia, din 1. Decebrie 1918. (Actualul art. 6.2. va deveni astfel art. 6.3.)
SURSA propunere nr. 2
Art. III.: Declaratia de la Alba Iulia, 01. 12. 1918:
“Fiecare popor se va instrui, administra și judeca în limba sa proprie prin indivizi din sânul său și fiecare popor va primi drept de reprezentare în corpurile legiuitoare și la guvernarea țării în proporție cu numărul indivizilor ce-l alcătuiesc.”
Propunere nr. 3
(Art. 14 – Capitala)
Art. 14: Capitala României este municipiul Braşov.
Propunere nr. 4
Articolul 120 – Administraţia publică locală
(2) În unităţile administrativ-teritoriale în care cetăţenii aparţinând unui grup national, cultural si/sau religios istoric au o pondere semnificativă se asigură folosirea limbii grupului respectiv în scris şi oral în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu serviciile publice deconcentrate, în condiţiile prevăzute de legea organică.
……………………………………………………………
Argumente
0. Mutarea Capitalei Romaniei la Brasov ar insemna
a.) o pozitionare geografica mai favorabila a capitalei pentru toate cele 3 mari regiuni istorice;
b.) creearea unui echilibru intre nevoile legitime ale centrului, ale regiunilor si ale comunitatilor locale;
c.) o inserare a capitalei intr-un spatiu cu o mentalitate politica si cultura administrativa de factura central-europeana, cu o puternica componenta multiculturala, ce constituie chiar o Europa in miniatura.
1. Simplu de pus in practica: Propunerile sunt compatibile cu actuala Constitutie, nu aduc atingere directa acelor articole de constitutie ce nu pot fi modificate (de ex. Art. 1), iar in regiunile vizate poate fi recrutat resp. pregatit personal cu competenta necesara si cu vointa de a ocupa posturile din administratia publica, la care, in prezent, nu au faptic acces.
2. Reducerea costurilor administrative: Un act administrativ de o mai buna calitate, o responsabilitate sporita pentru cheltuirea banului public, un grad de coruptie mai redus, cheltuieli reduse cu locuintele de servici se vor reflecta, in mod cert, in costuri administrative net reduse fata de cele actuale.
3. Beneficii directe si indirecte: punerea in practica a principiului subsidiaritatii, mai multa participare publica la actul administrativ, responsabilizarea functionarilor publici
4. Impact social si economic si de mediu semnificativ: (rezulta din argumentele enumerate mai sus)
5. Prevederi similare in constitutiile altor tari: Se regasesc in tarile cu traditie in convietuirea mai multor culturi/regiuni, ca de ex. Elvetia, Spania, Belgia, Italia (de Nord), Finlanda.
6. Exemple de buna practica: Italia de Nord (regiunea Suedtirol/Alto Adige), regiunile locuite de suedezi din Finlanda, regiunile locuite de basci si catalani din Spania – toate acestea beneficiind nu doar de un standard economic ridicat ci de o relativ inalta calitate a mediului inconjurator.
7. Alte grupuri ale societatii civile beneficiare: O administratie publica mai profesionista si responsabila fata de cetatenii propriei comunitati va avea rol de model pentru toate sectoarele vietii sociale, asa si pentru celelalte sectoare ale mediului ONG.
8. Realizarea reconcilierii istorice intre grupurile constitutive ale Transilvaniei;
eu propun ca capitala comuna Zagar! 🙂
da, cacapitala!
😉
mai bine seleusu’ mic!
…….in principatul Transilvania!!!!!!!!
Mai stati pe-aproape..cà se filmeazà!Asha cum suntem acum e suficient…
Rusine, pe vremea lui Ceausescu nu aveati asemenea ganduri…acum , cà e democratie, và vin in gand idei “democratice”…vorbà sa fie.
De niste locuri de muncà nu ziceti nimic…
Pai ideia in sine nu este chiar asa rea… as putea spune ca e chiar benefica pentru brasoveni!